maandag 6 juni 2011

Verslag van het weekend door Filip Dewyngaert



Hemelvaart weekend, goed weer en 3 koersen op 4 dagen (en daartussenin nog wel 1 dag gaan werken...)
Donderdag was het koers in Heist-Goor en door een klein misverstand stond ik dus niet op het parcours van 2010-2011 maar op het parcours van 2009 geparkeerd. Dan maar snel ingepakt en ergens anders gaan staan. Het rondje gaan verkennen en toch wel veel bochten, heel veel wind en eigenlijk ook heel warm.
Aan de start met +/-75 vertrekkers en eigenlijk een heel rustige sfeer, ik denk dat de meesten toch wel onder de indruk waren van de gevallen C-renner. Bij deze willen we hem dan ook veel beterschap toewensen.
De start was rustig en het duurde even voor er een eerste aanvaller kwam. Met zaterdag de Hagelandse Chrono op het programma was het de bedoeling om de eerste 3-4 ronden mee te strijden om weg te geraken en me dan rustig in het peloton te zetten om niet te veel energie te verbranden. In de 2de ronde al een paar keer meegeschoven zonder al te veel in de wind te komen. Toen er in de 3de ronde 3 wegreden en het in het peloton windop een beetje stil viel dan toch maar beslist om de sprong nog te maken. Met veel moeite kunnen aansluiten en na enkele minuten mee kunnen ronddraaien. 2 renners zijn nog kunnen aansluiten en verrassend genoeg was de beslissing gevallen. Het peloton heeft ons constant in het vizier gehad en ik vreesde constant dat het peloton terug zou komen.
Met zes dus weg en dat voor nog 9 ronden van 7 km met enkele bochten en veel wind op de lange rechte stukken. Eigenlijk was dit iets te weinig maar ja, we gaan niet wachten hé...Beter 6de dan in het peloton...Door een valpartij over een drinkbus is er dan nog 1 renner weggevallen uit ons groepje en dit zorgde voor nog meer druk...
Op 2 ronden van het einde was het de latere winnaar die het vuur aan de lont stak en een eerste aanvalspoging deed. Met het peloton op de achtergrond moesten wij allemaal blijven ronddraaien om weg te blijven en hebben we de ontsnapte renner dan ook terug opgeraapt.
Dit was echter het signaal om verschillende aanvalspogingen te ondernemen en aan het begin van de laatste ronde zijn de 2 sterksten dan ook weggereden. Ze hebben nooit meer dan 50m genomen maar het gat toerijden zat er niet meer in. Toen in de laatste bocht één van de 2 ontsnapte renners zijn ketting nog aan diggelen reed was de winnaar bekend maar zat er ineens wel een podiumplaats in. In de laatste rechte lijn ideaal geplaatst in het wiel van mijn 2 overgebleven kompanen bij het aanzetten krampen en dus niet voluit kunnen spurten. Maar toch 3de geworden algemeen... Zeer tevreden, stikkapot (en dat 2 dagen voor de Hagelandse Chrono) en mee op het "podium".

Vrijdag gaan werken (en met de fiets op en af) dus toch nog een beetje kunnen losrijden. Bij het opstaan van mijn bureau iets in mijn knie geschoten en toch wel een beetje last van, dit kan me niet thuishouden van de Hagelandse en we gaan er daar een lap op geven.

Zaterdag op het gemak naar Langdorp afgezakt... we hadden tijd tot 12u om te starten dus als het te druk was aan het vertrek dan zouden we wel effe wachten en hier en daar een babbeltje slaan. Maar daar aangekomen was er eigenlijk niet zo heel veel volk en was de grote meute blijkbaar al vertrokken. Ons gaan inschrijven, jaja mijn vader was ook mee alhoewel het niet gepland was en een collega "de Johan" was er ook bij om de chrono uit te rijden.
De start was rustig maar op de eerste startklim was het al duidelijk dat het wel verkeer voor mij wel eens een probleem zou kunnen worden.Nu heb ik genoeg parkourskennis om te weten wanneer ik de verschillende groepjes voorbij moest gaan. Het eerste uur ging alles enorm goed en was ik ervan overtuigd dat ik een goede tijd zou neerzetten. Toen Kris Henderickx (allé ik denk toch dat hij het was Team Nomadesk) mij voorbij kwam was die illusie toch wel effe weggeblazen... (eigenlijk net geen valling van de zucht bij het passeren). Toen ik in Gelrode passeerde en hem langs de kant zag staan met een lekke band was zijn toptijd ook weg. Wel jammer voor hem want hij ging echt verschrikkelijk snel.
Bij de laatste controle aan de Extreme beklimming kregen we te horen dat het nog 10km was tot het einde en de km's en de warmte begonnen toch door te wegen. Het stuk langs het water vanuit Aarschot richting Langdorp alleen moeten overbruggen en dit was dan ook alles uit de kast om toch nog een goede tijd te rijden.
Binnen gekomen op 3u08min dus ruim binnen de tijd om "goud" te halen en 13de algemeen. Weeral zeer tevreden met de prestatie na toch wel een zware koers in Heist-Goor maar vooral bezorgd over de knie die na de Chrono toch wel "ambetant" begon te doen.
Mijn vader binnen op 3u45min en 255 algemeen en 11de boven de 50jaar.
De Johan haalde net zijn doel niet en eindigde in 5u02min (volgende jaar beter en vooral blijven trainen en dan lukt dat wel!)

Zondag een thuiswedstrijd met de start op 500m van de deur dus hier hebben we dus ook wel naar uitgekeken, alleen is de "voorbereiding" niet optimaal met de Hagelandse Chrono op zaterdag. 's Nachts toch wel veel last gehad van de knie en dus maar hopen dat het zal beteren bij het losrijden. Dit was dus niet het geval en na "overleg" met onze ploeglIJder toch maar beslist om niet te starten. Jammer want er was niet echt veel volk en toch wat bochtjes en een beetje wind. Misschien had er nog eens een prijske ingezeten maar dat zullen we nooit weten. Nu maar rusten en hopen dat de knie terug in orde is tegen volgende week in Keerbergen (eigenlijk ook een thuiswedstrijd slecht 4km van de deur).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten