maandag 19 september 2011

MTB Kids Challenge Beringen.

Kids Challenge MTB Beringen 2011
Voor het gehele album te bekijken klik je op de bovenste foto! Dante startte vandaag zijn voorlaatste wedstrijd te Beringen. Het parcours is gelegen aan de Koolmijnlaan, en dan weet je meteen hoe laat het is. Er werd vandaag gekoerst op de terril, op deze schitterende locatie reed Dante één van zijn sterkste wedstrijden van het jaar. En toch had ik voor, en tijdens de eerste ronde nog steeds mijn twijfels. Ik was overmand door stress, ik kreeg mijn zenuwen niet onder controle. De reden hiervoor was simpel. Na de belabberde week en prestatie van vorig week, nu derde was lang niet slecht, op het super snelle parcours van Kastel waar hij wat ziekjes aan de start verscheen. Eén week later en de valling en snottepieten waren nog altijd aanwezig, met de hoestsiroop waren we al wel gestopt, mischien tevroeg, maar woensdag was hij hier komen trainen en toen had hij veel minder last, vandaar. Ik had geen reden om zenuwachtig te zijn, ongeacht de uitslag van vandaag, het zou niet veel veranderen aan het klassement. Maar Dante kon dit parcours best smaken, met een lange start windaf en dan klimmen en blijven klimmen tot halverwege de terril om dan in 2 stukken naar beneden te vliegen in een rotvaart.
Het gezegde "zo vader zo zoon" was hier dan ook van toepassing, immers in mijn jonge jaren was ik King off The Downhill, enkelingen konden mij toen paseren, die dagen zijn nu inmiddels al lang gepasseerd en ook ik rij nu bedeesd naar beneden. Mijn zoon, de Prins, heeft het woord bedeesd dan ook niet in zijn woordenboek staan, en zonder remmen en met een rotvaart scheurt hij hier naar beneden. Het fiet dat hij nog niet volledig was genezen, het feit dat Sander (zijn eerste achtervolger) hier een parcours voor zijn voeten kreeg geschoven waar hij zijn klimtalenten kon tentoon stellen, en het feit dat er wat vrienden waren komen supporteren maakte mij nerveus. Want indien Sander zou wegrijden op deze lange beklimming, wat ik wel verwacht, dan zal Dante alles op alles zetten om deze in de afdaling terug bij te benen. Maar indien hij hier één stuurfout maakt, en hij maakt elke week wel één stuurfout, dan is het sezoen voor hem ten einde. Er waren immers vandaag al verschillende renners afgevoerd, deze kwamen trainen voor de wedstrijd van morgen, zij konden een stuk van het parcours afsnijden door een drop van 1m hoog te nemen. Voor sommige had dit fatale gevolgen. Mooi was ook het aanschouwen van de toertochtrijders dewelke in de voormiddag van dit parcours mochten proeven, er waren er verdomd veel die tevoet naar beneden kwamen. Bij de start had ik mij boven op de berg gezet, zo had ik een goed overzicht en kon ik hem desnoods in de beklimming nog wat bijstaan met raad en daad. Hij was al derde weg maar op de beklimming moest hij Sander 10m laten rijden, ik zag toen de bui al hangen. Mijn vermoeden werd dan ook bevestigd, hij liet zich als een steen naar beneden vallen, op het einde van de afdaling passeerde hij sander terug, luid aangemoedig door vrouw, mijn vader en wat vrienden. Derop en erover, want hij bleef het tempo opdrijven beneden op de lange strook richting klim, Sander volgde op enkele meters. Ik verwachte echter dat Sander terug zou aansluiten op de klim, echter Dante was in de eerste ronde naar boven gereden op zijn kleinste blad, maar vond daar blijkbaar zijn ritme niet. Nu reed hij naar boven op zijn middenblad, en het tempo zat goed. Toen wist ik al, als hij niet valt zullen ze hard moetren fietsen om hem terug te zien.
Ze moesten in totaal 4 rondjes afleggen, maar Dante bleef gas geven en bleef maar verder uitlopen en begon de ene na de andere renner te dubbelen. En bergaf, als hij valt dan zal iedereeen zeggen "'t is onverantwoord zoals hij naar ben,eden komt" maar nu bleef het bij "die heeft zijn fietske goed onder controle". Als er nu nog mensen zijn die zeggen dat hij alleen maar tot zijn recht komt op snelle parcours ...... Hij bewees wederom dat hij bezig is aan een sterk sezoen, waar hij zowel op de baan, het veld en met de MTB zijn overwinningen weet te pakken. Hij behaalde meteen zijn 7de MTb overwinning van deze Kids Challenge, en eerlijk gezegd ik had er geen 10€ durven op verwedden voor de start van de koers. Hij heeft zijn vader vandaag laten blinken, met verstomming stond ik te kijken, de ogen bijna betraand vol van bewondering. Eerlijksheidhalve moeten we wel zeggen dat Arnoud, een Waalse renner die in Houffalize aan het strijden was voor zijn klassement in de Kids Trophy, het Dante hier mischien wel heel lastig had kunnen maken. Het was een mooi podium, met allemaal helden van de eerste tot de laatste hadde ze het er allemaal fantastisch afgebracht op dit vervaarlijk parcours.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten